معرفی انواع پژو پارس در ایران

پژو پارس

پژو پارس


معرفی پژو پارس

پژو پارس یکی از پرفروش ترین محصولات خودروسازی داخلی است که در طرح فروش اقساطی محصولات ایران خودرو نیز موجود میباشد. که چرخه تولید آن از سال ۱۳۸۰ شروع شده و به دلیل استقبال گسترده مردم تا به امروز همچنان پابرجا مانده است.

درباره ظاهر این خودرو باید بگوییم که پژو پارس فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است بخاطر همین با نگاه اول احتمالا شما هم به یاد این ماشین دوست داشتنی ایران خودرو افتاده اید.

سازندگان در ابتدا نام پژو پرشیا را برای این ماشین در نظر گرفته بودند که بعدها به دلایلی به پژو پارس تغییر نام پیدا کرد. البته جالب است بدانید که این خودرو در کشورهای دیگر با نام های پژو سفیر، پژو x9 و پژو 406 خزر نیز شناخته می شود.

قبل از آشنایی با بهترین مدل پژو پارس بهتر است کمی با این خودرو آشنا شویم. پژو پارس نمونه ایرانیزه پژو 406 فرانسوی است؛ خودرویی که در بین سال‌های 1996 تا 2004 برروی خط تولید شرکت پژو قرار داشت. اگر بخواهیم برخی از نواقص طراحی این خودرو را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که پژو پارس یکی از بهترین فیس‌لیفت‌هایی است که تاکنون برروی پژو 405 انجام شده‌است.

پژو پارس نقره ای

انواع مدل پژو پارس

اما نکته حائز اهمیت درباره پژو پارس، طراحی آن در مدل های مختلف است. مدل هایی که این ماشین را از نظر فنی متمایز کرده اند. انواع پژو پارس تولید شده تا کنون به شرح زیر هستند:

  • پژو پارس سال
  • پژو پارس LX با موتور TU5
  • پژو پارس ELX با موتور TU5
  • پژو پارس ELX با موتور TU5P
  • پژو پارس ELX با موتور XU7
  • پژو پارس ELX با موتور XUM
  • پژو پارس دوگانه سوز
  • پژو پارس اتوماتیک

بنابراین با توجه به مدل های مذکور این سوال پیش می آید که بهترین مدل پژو پارس ۱۴۰۱ کدام است؟ از این رو توصیه می کنیم همچنان با ما همراه بمانید.

 

 

پژو پارس سال، ارزان و مقرون به صرفه

پژو پارس معمولی که بیشتر با نام پژو پارس سال شناخته می شود، مجهز به همان پیشرانه ای است که متخصصان ایران خودرو از آن برای ماشین های پژو 405 و سمند LX استفاده کرده اند. این موتور 1.8 لیتری دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده که در نهایت قادر است حداکثر قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر را فراهم آورد.

فرایند انتقال نیرو در این مدل از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی صورت می گیرد.

اگر به صورت ترکیبی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را با این ماشین پیموده باشید، احتمالا متوجه شده اید که مصرف سوخت آن حدود ۹ لیتر بوده است. همچنین در آخر لازم است بگوییم که استاندارد آلایندگی این خودرو، یورو ۳ می باشد.

اما آنچه که فروش پژو پارس سال را بالا برده است، قیمت مناسب آن در مقایسه با دیگر اعضای این خانواده می باشد. همینطور ایربگ، چراغ نقشه خوان، شیشه های سولار و ضد اشعه UV، دماسنج روی داشبورد و … از امکانات مهم پارس سال هستند. بنابراین اگر به دنبال هزینه پایین هستید، این ماشین، گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

پژو پارس سال با رنگ قرمز

پژو پارس LX، مجهز به موتور TU5

اصلی ترین تفاوت پژو پارس تیوفایو LX با مدل معمولی این خودرو در موتور است. سازندگان برای طراحی این مدل، از پیشرانه TU5 با حجم 1.6 لیتر بهره برده اند که درواقع به پژو 206 تیپ 5 تعلق دارد. بنابراین درباره آن باید گفت که پژو پارس LX می تواند حداکثر توان 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر را فراهم آورد.

گیربکس ۵ سرعته دستی(BE3)، شتاب صفر تا صد ۱۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات این مدل هستند. اما شاید بتوان گفت یکی از عواملی که این نوع را محبوب تر از مدل قبلی کرده است، مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر می باشد. اما استاندارد آلایندگی آن همچنان یورو ۳ است.

بنابراین به طور کلی باید گفت که امکانات بیشتر نسبت به پارس سال، مصرف سوخت کمتر، موتور بهتر، پر قدرت تر و کم خرج تر از نقاط مثبت این مدل هستند.

پژو پارس LX

کابین داخلی پارس LX
کابین داخلی پارس LX

آپشن های پارس LX

پژو پارس LX دارای امکاناتی از قبیل رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، سیستم صوتی مجهز به موبایل هندزفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، ترمزهای چهار چرخ دیسکی، سنسور دنده عقب، سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم مولتی پلکس است.

پژو پارس LX با رنگ سفید

پژو پارس ELX، سریع و پر قدرت

پژو پارس ELX را می توان شاهکار شرکت ایران خودرو در میان مدل های متنوع پارس دانست. البته لازم به ذکر است که مدل ELX در حال حاضر با سه نوع موتور مختلف TU5P و XU7 تولید می شود.

خودروهای ارائه شده این مدل از قدرت و عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر مدل های خانواده پژو پارس برخوردار هستند. همین امر علاوه بر محبوبیت بیشتر، قیمت بالاتری را به این مدل اختصاص داده است.

پژو پارس ELX دارای پیشرانه 1.7 لیتری با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر می باشد. همچنین برای طی کردن شتاب صفر تا صد تنها به 9 ثانیه زمان نیاز داشته و می تواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

مشخصات فنی پارس ELX

پیشرانه پژو پارس ELX که با کد XU7J4P/L4 شناخته می‌شود، می‌تواند 110 اسب‌بخار قدرت در 5500 دور در دقيقه و 155 نيوتن‌متر گشتاور در 4250 دور در دقيقه تولید و این نیرو را توسط گیربکس 5 دنده دستی(BE3) به چرخ‌های جلو روانه کند. همچنین شتاب صفر تا 100 و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با 9 ثانیه و 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر ذکر شده‌است.

ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو از سال 1392 تولید پژو پارس ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و از سال 92 تا 1396 پژو پارس ELX را با موتور 1905 سی‌سی XUM در اختیار خریداران قرار داد. با این‌که پیشرانه XUM از حجم بیشتری نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4 برخوردار است، اما شاهد توان خروجی و شتاب کمتری از این موتور قدیمی و پراستهلاک هستیم.

آپشن های پارس ELX

از امکانات موجود بر روی این خودرو می‌توان به صندلی‌های جلوی ارگونومیک دارای گرمکن، سنسور دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی و سیستم ایموبلایزر اشاره کرد. همچنین این مدل پژو پارس از لحاظ فنی و موتوری بهترین مدل پژو پارس محسوب می‌شود که از لحاظ قدرت و شتاب موتور برتری‌های بسیاری را نسبت به دیگر مدل‌های پژو پارس دارد.

پژو پارس دوگانه سوز، محبوب و پرفروش

اگر به دنبال یک ماشین خوب و قدرتمند هستید و می خواهید بنزین را با سوخت دیگری جایگزین کنید، پژو پارس دوگانه سوز بهترین پیشنهاد به شما است. شاید قدرت موتور این مدل کمی پایین تر از دیگر مدل های این خانواده باشد، اما شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت شما را راضی نگه خواهند داشت.

پژو پارس CNG

پژو پارس اتوماتیک، حس خوب رانندگی

اما متفاوت ترین و گران قیمت ترین مدل پژو پارس که با بهره گیری از گیربکس ۴ دنده ای خودکار، محبوب بسیاری از دوستداران ماشین های اتومات واقع شده است.

این مدل هم از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره مند شده که قادر است به حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر دست یابد. البته متاسفانه این مدل برای طی کردن شتاب صفر تا صد به ۱۴.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.در ادامه مقاله با انواع پژو پارس آشنا شوید، به بررسی پژو پارس اتومات خواهیم پرداخت. پژو پارس اتومات درواقع همان پژو پارس LX مجهز به گیربکس اتوماتیک است. این خودرو با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته که ابتدا بر روی پژو 206 تیپ 6 قرار داشت، به بازار عرضه می‌شود و از سایر جهات تفاوت چشمگیری با پژو پارس LX ندارد. پژو پارس اتوماتیک در حدود 15 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8.15 اعلام شده‌است.

بهترین-مدل-پژو-پارس

بهترین مدل پژو پارس چه مدلی است؟

بهترین مدل پژو پارس

موتور tu5 پژو پارس

با نگاهی به مطالب گفته شده در مقاله انواع پژو پارس، مطمئنا این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته است که بهترین مدل پارس کدام خواهد بود؟ از میان مدل‌های مختلف پژو پارس حاضر در بازار کشور، اگر الویت اصلی شما شتاب و چالاکی بالا باشد، می‌توانید به‌سراغ پژو پارس ELX بروید. باید در نظر داشته باشید که این خودرو تنها تا سال 92 بر روی خط تولید قرار داشت و در حال حاضر امکان دسترسی به نمونه صفر کیلومتر این سدان پراستهلاک وجود ندارد.

در مقابل اگر قصد خریداری مدلی از پژو پارس را دارید که نسبت‌به سایر تیپ‌ها از استهلاک و هزینه‌نگهداری کمتری برخوردار باشد می‌توانید به‌سراغ پژو پارس LX بروید که به‌جای موتورهای XUM یا XU7 از موتور TU5 برخوردار است. در‌نهایت اگر قصدرانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی همچون تهران را دارید می‌توانید با خریداری پژو پارس اتومات بخش‌بزگی از مشکلات مربوط به تعویض دنده‌های پیاپی را به‌فراموشی بسپارید.برای دیدن قیمت پژو پارس در انواع مدل‌های مختلف از وب‌سایت همراه مکانیک کمک بگیرید.

محصولات مرتبط با پژو پارس

واشر در سوپاپ پژو tu5
واشر در سوپاپ پژو tu5 (بروی عکس کلیک کنید)
دستگیره پژو پارس
دستگیره پژو پارس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.