دنا سومین خودروی ملی تولید ایران خودرو محسوب می شود که ابتدا قرار بود جایگزین سمند شود اما پس از تعیین قیمت، مشخص شد که این خودرو قرار است به عنوان محصولی مستقل و گران تر از سمند عرضه شود.
بیایید برگردیم به چندین سال پیش.. به روزهایی که تصمیم گرفته شد خودرویی جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ ساخته شود تا این چهرههای قدیمی جای خودشان را به جوانترها بدهند. اجرای این تصمیم مدتی به تأخیر افتاد ولی در نهایت سدانی به نام دنا بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شد.
ایرانخودرو دنا را در سال ۱۳۹۳ معرفی کرد. در ابتدا، نسخه معمولی این خودرو به بازار عرضه شد و پس از نسخههای پلاس و پلاس توربو به خریداران معرفی شدند. در این مقاله به بررسی مدلهای مختلف دنا میپردازیم.
دنا ابتدا قرار بود از سال 1391 تولید شود اما به دلیل مشکلات فراوان عرضه آن تا سال 1393 به تاخیر افتاد. چند سال پس از عرضه دنا معمولی، ایران خودرو با صرف هزینه ای هنگفت اقدام به فیس لیفت کردن دنا کرد که نتیجه آن متولد شدن دنا پلاس به عنوان یک فیس لیفت مینور با ظاهری جذاب تری از این خودرو بود.
تنها تفاوت های دنا پلاس با دنا معمولی در ظاهر خودرو و اندک آپشن های بیشتر بود.
۱. دنا معمولی
همانطور که از نامش پیداست، دنا معمولی با وجود تغییرات محسوس نسبت به سمند و ۴۰۵، جذابیت ظاهری خیلی چشمگیری نداشت. البته برای آن دسته از رانندگانی که از سمند و پژو خسته شده بودند، دنا یک خودروی جذابتر محسوب میشد. جلوپنجره بزرگ و چراغهای مکعبی باعث شدند که ظاهر آن اسپرتتر و متفاوتتر به نظر برسد.این مدل دنا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هم چندان ویژه محسوب نمیشود، اما اگر بخواهیم به آپشنهای کلی آن اشاره کنیم میتوانیم مواردی مثل سیستم ضدسرقت، سیستم مالتی مدیا، نمایشگر ۷ اینچی، ۲ عدد کیسه هوا، مهشکن جلو و عقب، و تهویه اتومات را نام ببریم.دنا معمولی از موتور EF۷ با گنجایش ۱۶۰۰ سیسی ۴ سیلندر بهره میبرد و سقف سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر است. مصرف سوخت این خودرو ۷٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب اولیه آن ۱۳٫۵ ثانیه است.قیمت دنا معمولی حدود ۵۲۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.
۲. دنا پلاس ساده
دنا پلاس ساده در سال ۱۳۹۵ معرفی شد. گرچه خیلیها انتظار داشتند که تفاوتهای ویژهای را در نسخه پلاس ببینند، اما چنین اتفاقی نیفتاد. البته چراغهای عقب و جلو و جزئیات ریز دیگری تغییر کرده بودند و رویهمرفته ظاهر جذابتری به آن دادند.
تفاوت دیگر این دو خودرو که البته بیشتر در سطح ایمنی مطرح است، سیستم قطع خودکار بنزین است که هنگام تصادف از آتشسوزی جلوگیری میکند. همچنین، در ابتدای تولید این خودرو به ۴ کیسه هوا مجهز بود، اما پس از اعمال تحریمها، ایرانخودرو دو کیسه هوا را حذف کرد و تنها برخی کلاسهای خودرو با ۴ کیسه هوا تولید شدند.
از دیگر امکانات ایمنی دناپلاس میتوان به ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، فرمان تلسکوپی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس اشاره کرد.
سانروف، دوربین دنده عقب و تنظیم برقی راننده و سرنشین در ۸ جهت از جمله امکانات اضافی دنا پلاس نسبت به دنا معمولی هستند.
قیمت دنا پلاس ساده صفر حدود ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۵۰۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان است.
۳. دنا پلاس توربو دندهای
دو سال پس از تولید دنا پلاس ساده یعنی در سال ۱۳۹۷، دنا پلاس توربو دندهای به بازار معرفی شد. نسخه توربو تفاوت ظاهری قابلتوجهی با مدلهای قبلی ندارد، اما طرح جدید و تغییر سایز رینگها و تفاوتهای کوچک در کابین خودرو از جمله تغییرات آن محسوب میشوند.
دنا پلاس توربو دندهای همچنان به موتور EF۷ مجهز است و تنها تفاوت آن اضافه شدن تکنولوژی توربوشارژ است. این مدل دنا میتواند در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
سیستم رهیاب، کروز کنترل، تنظیم صندلیهای جلو به ۸ حالت و افزایش تعداد بلندگوها به ۶ عدد از جمله امکانات رفاهی جدید آن نسبت به مدلهای قبلی هستند. در کابین خودرو نیز فرمان با روکش چرمی و دوخت قرمز و زیرپایی موکتی با آرم دنا دیده میشود.
قیمت دنا پلاس توربو دندهای صفر بین ۶۴۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.
۴. دنا پلاس توربو اتوماتیک
آخرین و کاملترین نسخه دنا، نسخه پلاس توربو اتوماتیک است که در سال ۱۳۹۹ معرفی شد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار بود در سال 98 به بازار عرضه شود اما مشکل بزرگی به نام تحریم و به تبع آن مشکلات تامین قطعات جلوی آمدن آن به بازار را گرفت. برجستهترین مانعی که دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو تا کنون با آن مواجه بوده است جعبه دنده آن است که در ابتدا کمپانی فرانسوی – بلژیکی پانچ تامین این قطعه را برعهده گرفت اما به علت تحریمها این اتفاق عملی نشد. سپس ایران خودرو بصورت واسطه ای به سراغ کمپانی هیوندای پاورتک رفت که باز هم به سد تحریمها برخورد. سرانجام ایران خودرو با شرکت دانگ اتومبیل ( DAE ) که یکی از تولید کنندههای اصلی شرکت هیوندای پاورتک است، به توافق رسید تا بالاخره دنا پلاس توربو اتوماتیک به خط تولید برسد. البته در ابتدا قرار بود نامی از هیوندای پاورتک برده نشود اما بنا به دلایلی نام این کمپانی در کنار DAE روی گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک ثبت شد.
آپشنهای جدیدی نسبت به مدل دندهای به این خودرو اضافه شده است، ازجمله فرمان برقی، مانیتور بزرگ مجهز به سیستم GPS و نویگیشن، دیلایت، شیشههای جانبی مجهز به گرمکن و فناوری روشنایی موقت.
گیربکس به کار رفته در این نسخه از نوع اتومات ۶ سرعته است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF۷ توربو با کد (EF۷ TC) بهره میگیرد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر را تولید میکند. شتاب صفرتاصد آن برابر با ۱۰٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است. اما نکته مثبت دیگر این خودروی جدید ملی همان جعبه دندهای است که در بالا ذکر شد. خوشبختانه در این خودرو خبری از گیربکس CVTنیست و شاهد استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک هستیم.
طراحی بهروز، آپشنهای قابلقبول و عملکرد فنی خوب از مزایای دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند، اما یکی از نکات منفی آن فضای کم داخل کابین است که بهدلیل نحوه طراحی داشبورد، رودریها و سانروف باعث شده تا نسبت به دیگر سدانها فضای کوچکتری داشته باشد.
قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر حدود ۷۰۰ میلیون تومان و قیمت کارکرده آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است.
5. دنا جوانان
دنا جوانان، در واقع قدرتمند ترین و آپشنال ترین نسخه خانواده دنا است که در سال 1402 به بازار ایران معرفی شد. گروه صنعتی ایران خودرو پس از استقبال گسترده مشتریان خود از دنا پلاس توربو اتوماتیک، تصمیم به توسعه نسخه ای توانمندتر گرفت و دنا جوانان متولد شد.
نام جوانان در واقع از پیکان جوان برداشته شده، نسخه اسپرت پیکان که در آن زمان با چراغ های دوقلو و موتور قدرتمندتر خود معروف بود. ایران خودرو امیدوار است با این نام گذاری، محصول جدید خود را به عنوان خودرویی اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه کند.
مشخصات فنی دنا جوانان
دنا جوانان به قوی ترین نسخه موتور ملی ایران خودرو مجهز شده؛ موتور EF7P. یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری توربو که پس از انجام تغییراتی در مرکز تحقیقات ایران خودرو، اکنون 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفه انتقال توان تولیدی این موتور به چرخ های جلو نیز برعهده یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT گذاشته شده است. دنا جوانان با این مشخصات فنی به سریع ترین محصول ایران خودرو شناخته می شود.
در زیر خودرو اما تغییر دیگری نسبت به سایر دناها دیده نمیشود؛ سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب نیمه مستقل تورشن بار است. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند؛ به همراه سیستم ABS و EBD.
ایمنی دنا جوانان
از آنجایی که پلتفرم دنا پلاس جوانان هیچ تغییری نداشته، ایمنی کلی این خودرو نیز تفاوت خاصی با سایر نسخه های دنا و به طور کلی خانواده سمند ندارد. با این حال، ایران خودرو با اضافه کردن ایربگ های جانبی به دنا جوانان به همراه سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS، تلاش کرده تا ایمنی محصول خود را افزایش دهد. سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که به افزایش راحتی راننده در مسیرهای شیب دار کمک خواهد کرد.
امکانات رفاهی دنا جوانان
دنا جوانان در واقع فول ترین نسخه خانواده دنا محسوب می شود؛ این خودرو به امکاناتی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های برقی، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و کامپیوتر سفری مجهز است.
طراحی ظاهری و کابین دنا جوانان
به طور کلی، طراحی ظاهری دنا جوانان هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو ندارد و بدون دیدن برچسب های نصب شده روی درب صندوق خودرو، نمی توان یک دنا جوانان را از یک دنا پلاس عادی تشخیص داد.
در کابین نیز اوضاع به همین شکل است؛ طراحی کلی کابین هیچ تفاوتی با دنا پلاس نداشته و همان داشبورد و رودری ها با تریم مشکی و قطعات دکوراتیو طرح چوب در دنا جوانان EF7P نیز بکار رفته اند. شایسته بود که ایران خودرو برای محصول پرچمدار خود از روکش چرمی صندلی استفاده کند!
دنا جوانان در بازار؛ قیمت و رقبا
دنا جوانان با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر شاهین اتوماتیک سایپا و برخی محصولات ارزان قیمت و دست دوم چینی خواهد شد. این خودرو با موتور توربوشارژ ارتقا یافته خود گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر با قوای حرکتی مناسب می گردند. با این حال، نباید فراموش کنیم که محصولات ایران خودرو همواره با مشکلات کیفیت ساخت و مونتاژ دست و پنجه نرم می کنند و از آن گذشته، ایمنی محصولات این شرکت در حوادث رانندگی هیچ گاه قابل اطمینان نیست.
منابع: اسب بخار، همراه مکانیک، کارنامه